Ποιά είναι τα αίτια αυτού του φαινομένου;
Μία από τις βασικότερες αιτίες είναι η στελέχωση των υπηρεσιών με ρουσφετολογικά και όχι αξιοκρατικά κριτήρια. Πράγμα που διαπιστώνεται στην πρώτη επαφή του πολίτη με την υπηρεσία.
Μία άλλη βασική αιτία είναι η έλλειψη τεχνογνωσίας που αναπόφευκτα υφίσταται, λόγω της πρώτης αιτίας. Αναγκάζοντας τους κατέχοντες των προσόντων να στελεχώνουν υπηρεσίες άλλων κρατών με άριστες επιδόσεις.
Άλλο σοβαρό φαινόμενο είναι ο παραγκωνισμός των ικανών, γιατί αποτελούν δυστυχώς μειοψηφία στο σύνολο μιας υπηρεσίας. Οι οποίοι για να μη χάσουν την εργασία τους, ακολουθούν την πεπατημένη και τους άγραφους κανόνες των υπολοίπων.
Κομβική αιτία ταλαιπωρίας είναι η ελλιπής ενημέρωση για την συγκέντρωση δικαιολογητικών ακόμη και σε αναρτημένα στοιχεία στο διαδίκτυο. Επίσης, ενώ είμαστε όλοι «φακελωμένοι» ζητούν δικαιολογητικά που είδη υπάρχουν στο αρχείο με αποτέλεσμα να μας ταλαιπωρούν. Ακόμη και για έγγραφα που υποχρεούνται να παρέχουν οι υπηρεσίες.
Δεν φτάνει η πολύωρη ταλαιπωρία στην«ουρά» αναμονής, έχεις και την ανάρμοστη συμπεριφορά των υπαλλήλων. Μιας και δεν ελέγχονται από κανέναν και δεν έχουν συνέπειες, ακόμα κι αν απευθυνθείς στους ανωτέρους τους. Είναι άλλωστε γνωστό ότι «κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει».
Από την άλλη, ένα άλλο σοβαρό ζήτημα είναι ο όγκος δουλειάς που φορτώνουν καθημερινά στις πλάτες λίγων υπαλλήλων. Που παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που κάνουν δεν μπορούν να ανταποκριθούν και δέχονται άδικα την έκφραση οργής από τους ταλαίπωρους πολίτες.
Ένα άλλο ακανθώδες ζήτημα είναι το εσωτερικόρουσφέτι εις βάρος αυτών που περιμένουν να ακούσουν το όνομα τους και π.χ ένα ραντεβού που κλείνετε για τις εννέα το πρωί να καταλήγει το μεσημέρι, γιατί εξυπηρετήθηκαν κάποιοι άλλοι μέσω γνωστών.
Έχουμε ζήσει όλοι μας το «πινγκ- πονγκ» που σε παίζουν. Όταν είναι να λάβεις ή να καταθέσεις κάποιο δικαιολογητικό κ.ά, που μια σωστή και σωστά στελεχωμένη μηχανοργάνωση θα απάλλασσε από την ταλαιπωρία τους πολίτες.
Πόσες φορές πηγαίνουμε για μια υπόθεση και μας πετάνε ένα ξερό ελάτε αύριο ή μεθαύριο γιατί απουσιάζει ο υπάλληλος. Και όταν ρωτάς αν τον αναπληρώνει κάποιος άλλος η απάντηση είναι αρνητική. Αν αυτό δεν είναι παραλογισμός τότε τί είναι;
Άφησα, όμως, τελευταία την δική μας ευθύνη επί του θέματος.
Όταν αγαπητοί μου προσπαθούμε να βρούμε στα παιδιά μας μια δουλειά με ανορθόδοξους τρόπους και καταλαμβάνουν θέσεις που είναι για ικανότερους και πιο καταρτισμένους, πώς περιμένουμε να μην υπάρχουν «ουρές» στις υπηρεσίες και να λειτουργήσουν οι κρατικοί μηχανισμοί αξιοκρατικά;
Συντάκτης: Παναγιώτης Αβραμόπουλος
Follow & Like Nancy’s Blog