Τι είναι η καταναλωτική μανία;
Ως καταναλωτική μανία χαρακτηρίζεται η τάση των ανθρώπων να αγοράζουν συνεχώς προϊόντα, ασχέτως αν τους είναι απαραίτητα ή όχι. Σκοπός τους είναι να ανέβουν ψυχολογικά κάνοντας το λεγόμενο «shopping therapy» ή μέσω των αγορών να μοιάζουν στα πρότυπα που επιβάλλει η κοινωνία.
Τι επιδεινώνει την καταναλωτική μανία;
Ζούμε στην εποχή της εικόνας, της πληροφόρησης και της τεχνολογίας. Καθημερινά ο άνθρωπος βομβαρδίζεται με διαφημίσεις είτε μέσω των ΜΜΕ, είτε στον δρόμο, είτε στο διαδίκτυο. Διαφημίσεις που για να προσελκύσουν πελάτες χρησιμοποιούν όλα τα μέσα. Σε βάζουν σε ένα τρυπάκι ότι, αν αγοράσεις ό,τι διαφημίζουν θα είσαι μέσα στην εποχή, θα δείχνεις προοδευτικός και όμορφος.
Οι τράπεζες είναι ένας λόγος επιδείνωσης της καταναλωτικής μανίας. Χορηγούν δάνεια για να κάνει ο πελάτης τα ψώνια του, να αγοράσει επιπλέον αγαθά, για να κάνει διακοπές και γενικά για ό,τι χρειάζεται για να καλύψει την ανάγκη του για αγορά και κατανάλωση. Αυτό συνέβαινε και στην Ελλάδα, στην προ οικονομικής κρίσης περίοδο.
Συνέπειες στον άνθρωπο.
Οι συνέπειες στον άνθρωπο μπορούν να είναι ολέθριες, αν δεν καταφέρει να ξεφύγει από το «κλουβί» της υπερκατανάλωσης.
Εθισμός.
Και όμως, ένας άνθρωπος μπορεί να εθιστεί από την κατανάλωση αγαθών, όπως ακριβώς γίνεται με το αλκοόλ, το τσιγάρο και τα ναρκωτικά. Ένας άνθρωπος που είναι εξαρτημένος από την κατανάλωση, ξοδεύει συνέχεια χρήματα για να αγοράσει πράγματα που δεν του χρειάζονται. Μέσω της αγοράς προϊόντων κάποιος μπορεί να ξεφεύγει από την θλίψη του, τα καθημερινά προβλήματα και να νιώθει προσωρινά καλύτερα αγοράζοντας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να θέλει να ψωνίζει ολοένα και περισσότερα πράγματα.
Ο εθισμός στα ψώνια, όμως, δημιουργεί και άλλα προβλήματα μέσα στην καθημερινότητα ενός ανθρώπου που έχει καταναλωτική μανία. Είναι πιθανόν να έχει χρέη, καθώς για να καλύψει το πάθος του δανείζεται. Επιπλέον, μπορεί να του δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα με την οικογένειά του. Προβλήματα επικοινωνίας, αλλά και προβλήματα στην εργασία λόγω αδυναμίας συγκέντρωσης.
Αλλοίωση των ηθικών αξιών.
Ο άνθρωπος στην προσπάθειά του να δείξει ότι έχει κύρος και ότι είναι κάποιος μέσω των αγορών, γίνεται κακός, δύστροπος και η κατανάλωση γίνεται αυτοσκοπός του. Δουλεύει μόνο για να καταναλώνει. Επιδιώκει δουλειές ψηλά αμοιβόμενες για να έχει την ευκαιρία να καταναλώνει όσο το δυνατόν περισσότερα και να δείχνεται. Είναι έτοιμος να εξοντώσει όποιον μπει εμπόδιο στον σκοπό του, χάνοντας έτσι την ουσία καθώς είναι κατά αποκλειστικότητα υλιστής. Παύει να νοιάζεται και να βοηθάει τον συνάνθρωπό του, εφόσον έχει την οικονομική δυνατότητα, αφού ο μόνος σκοπός του είναι να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερα υλικά αγαθά μπορεί.
Αντιμετώπιση.
Για να αντιμετωπιστεί η καταναλωτική μανία, πρέπει πρώτα ο ίδιος ο άνθρωπος να συνειδητοποιήσει τι του συμβαίνει και τι κάνει. Αφού γίνει αυτό, τότε πρέπει να μετριάσει το πάθος του για ψώνια. Να σημειώνει τα πράγματα που είναι πραγματικά αναγκαία για να τα αγοράσει. Έτσι θα μειώσει τα έξοδά του και θα κάνει και αποταμίευση. Στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του υπερκαταναλωτισμού, σημαντικό ρόλο παίζει και η οικογένεια. Θα πρέπει να είναι δίπλα του και να τον συγκρατεί όταν πάει να κάνει περιττές αγορές.
Στην αντιμετώπιση μπορεί να βοηθήσουν τα ΜΜΕ και οι τράπεζες. Φαίνεται ακατόρθωτο, αλλά τα ΜΜΕ θα μπορούσαν να προσέχουν τις διαφημίσεις που προβάλουν και οι τράπεζες να μην χορηγούν τόσο εύκολα δάνεια.
Σύνταξη & Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδόπουλος
Follow & Like: Nancy’s Blog & @nancysblogspot