Τα Ίμια αποτελούν μία συστάδα νησίδων της Δωδεκανήσου, τα οποία εκχωρήθηκαν στην Ελλάδα μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σύμφωνα με το άρθρο 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων (10-12-1947) όπου η Ιταλία εκχώρησε στην Ελλάδα εν πλήρη κυριαρχία τις νήσους της Δωδεκανήσου. Επίσης στην Συνθήκη της Λωζάνης για την Τουρκία αναφέρεται πως της ανήκουν τα νησιά που απέχουν έως 3 ναυτικά μίλα από τις ακτές της. Τα Ίμια απέχουν 3,7 ναυτικά μίλια από την Τουρκία.
Το γεγονότα που οδήγησαν στην μεγάλη κρίση.
25 Δεκεμβρίου 1995
Ανήμερα των Χριστουγέννων το 1995, ένα τουρκικό φορτηγό πλοίο με την ονομασία Φιγκέν Ατάκ, προσάραξε κοντά στην Ανατολική Ίμια. Τότε ο πλοίαρχος του πλοίου εξέπεμψε σήμα κινδύνου. Εφόσον ήταν σε ελληνικά χωρικά ύδατα και το κοντινότερο λιμεναρχείο ήταν της Καλύμνου, έστειλαν για να ξεκολλήσει το πλοίο από τα βράχια. Ο πλοίαρχος όμως αρνήθηκε, καθώς όπως υποστήριζε βρισκόταν σε τουρκικά χωρικά ύδατα και ήταν αρμοδιότητα των τουρκικών αρχών.
26 Δεκεμβρίου 1995
Την επόμενη μέρα, το λιμεναρχείο Καλύμνου επικοινώνησε με το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με την σειρά του με το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών. Στην επικοινωνία τους το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ειδοποίησε το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών, πως αν το ρυμουλκό δεν προβεί σύντομα στην αποκόλληση του φορτηγού πλοίου, υπάρχει κίνδυνος για το τουρκικό πλοίο.
27 Δεκεμβρίου 1995
Στις 27 Δεκεμβρίου του Υπουργείο Εξωτερικών επικοινωνεί με το Ελληνικό και το ενημερώνει, πως ανεξάρτητα από την ρυμούλκηση και διάσωση του πλοίου, υπάρχει γενικότερο θέμα στα Ίμία. Την επόμενη μέρα ύψωσαν την Ελληνική Σημαία και στην Μεγάλη Ίμια.
28 Δεκεμβρίου 1995
Δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό πλοίο και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Την ίδια ημέρα, ύστερα από αερομαχίες με ελληνικά μαχητικά, ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος πέφτει ανοιχτά της Λέσβου. Οι ελληνικές δυνάμεις διέσωσαν τον πιλότο.
29 Δεκεμβρίου 1995
Η Τουρκία θέτει ζήτημα ιδιοκτησίας των Ιμίων, καθώς όπως υποστηρίζει τα Ίμια ανήκουν σε αυτήν και είναι καταχωρημένα στο κτηματολόγιο του Μογκα στο Μποντρούμ.
25 Ιανουαρίου 1996
Η χώρα ήταν θορυβημένη από τις συνεχείς τουρκικές προκλήσεις στο θέμα των Ιμίων. Το ίδιο και ο τότε Δήμαρχος Καλύμνου Δήμαρχος Διακομιχάλης. Έτσι ο Δήμαρχος μαζί με άλλα 3 άτομα, πήγαν στην Ανατολική (Μικρή) Ίμια και ύψωσαν την Ελληνική Σημαία.
27 Ιανουαρίου 1996
Η εικόνα των υψωμένων Ελληνικών Σημαιών στα Ίμια, προκάλεσαι ένα κύμα οργής στην Τουρκία. Τα μέσα ενημέρωσης έδειχναν συνεχώς την εικόνα από τα Ίμια. Έτσι στις 27 Δεκέμβρη δύο δημοσιογράφοι της Χουριέτ, πήγαν στην Μικρή Ίμια. Εκεί υπέστειλαν την Ελληνική Σημαία και ύψωσαν την τουρκική. Κατά την διάρκεια της απόβασης τους και της αλλαγής των σημαιών οι Τούρκοι βιντεοσκοπούσαν ότι έκαναν.
28 Ιανουαρίου 1996
Το ελληνικό πολεμικό πλοίο «Αντώνιος» παίρνει εντολή να πάει να κατεβάσει την τουρκική σημαία, αλλά να μην ανεβάσει την ελληνική. Παράκουσαν, όμως, την εντολή και ύψωσαν ξανά την Ελληνική Σημαία. Το βράδυ αποβιβάστηκαν από το ελληνικό πολεμικό πλοίο «Πυρπολητής» βατραχάνθρωποι στην Μικρά Ίμια, με σκοπό την φύλαξη της Ελληνικής Σημαίας το βράδυ. Απόφαση που άλλαξε και έγινε συνεχής η φύλαξη της.
29-30 Ιανουαρίου του 1996
Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις βρίσκονται σε τεντωμένο σχοινί. Ο νέος τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας Κωνσταντίνος Σημίτης, προειδοποιεί την Τουρκία πως η Ελλάδα θα απαντήσει δυναμικά σε οποιαδήποτε πρόκληση. Την επομένη, η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ λέει μέσα στην βουλή πως η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια την επόμενη κιόλας μέρα.
31 Ιανουρίου 1996- Η κορύφωση της Κρίσης.
Στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις σήμανε συναργεμός. Τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στην Μεγάλη Ίμια. Στις 05.30 ένα ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού ξεκινάει από την φρεγάτα Ναυαρίνο για να ελέγξει αν όντως υπάρχουν Τούρκοι στην βραχονησίδα. Το ελικόπτερο, όμως, πέφτει και οδηγεί στο θάνατο το πλήρωμα. Τον υποπλοίαρχο Χριστόδουλο Καραθανάση, τον υποπλοίαρχο Παναγιώτη Βλαχάκο και τον αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψό. Η επίσημη εκτίμηση για την πτώση του ελικοπτέρου ήταν πως εξαιτίας της κακοκαιρίας υπήρξε απώλεια προσανατολισμού και κατέπεσε. Ωστόσο, υπάρχει διαδεδομένη στην Ελλάδα η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί, και ότι η αληθινή αιτία της πτώσης αποκρύφτηκε προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.
Στο σημείο συγκεντρώθηκαν πολλά ελληνικά πολεμικά πλοία, αλλά και τουρκικά. Ο στρατός βρισκόταν κυριολεκτικά με το δάχτυλο στην σκανδάλη. Όλα έδειχναν πως ήταν θέμα λεπτών να ξεκινήσει ο πόλεμος μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Περίμεναν μόνο μία εντολή.
Ο πόλεμος αποφεύχθηκε εξαιτίας των αμερικάνικων πιέσεων προς τις 2 χώρες. Οι 2 χώρες σε επικοινωνία που είχαν με τον Αμερικανό διπλωμάτη δεσμεύτηκαν να αποχωρήσουν οι δυνάμεις από το σημείο και να υποστείλουν τις σημαίες. Όπως και έγινε το πρωί της 31ης Ιανουαρίου.
Η τουρκική προκλητικότητα στην περιοχή βέβαια συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια και μέχρι σήμερα με πιο σοβαρό συμβάν αυτό της 12ης Φεβρουαρίου του 2018 όταν ελληνικό σκάφος του λιμενικού εμβολίστηκε από τουρκική ακταιωρό, προκαλώντας υλικές ζημιές στο σκάφος, χωρίς να υπάρξει κάποιος τραυματισμός.
Η κρίση των Ιμίων έχει γραφτεί με μελανά χρώματα στην Ιστορία της σύγχρονης Ελλάδας. Τρεις στρατιωτικοί έχασαν την ζωή τους και η αποστρατιωτικοποίηση της περιοχής από την Ελλάδα, έδωσε το πάτημα στην Τουρκία για αμφισβητήσεις και διεκδικήσεις σε ελληνικές περιοχές.
Σύνταξη & Επιμέλεια: Γιάννης Παπαδόπουλος
Πληροφορίες: wikipedia
Πηγή φωτογραφίας: www.alexpolisonline.com
Follow & Like Nancy’s Blog & @nancysblogspot