Τί είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής- Υπερκινητικότητας;
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) είναι μία διαταραχή κατά την οποία το παιδί εκδηλώνει σταθερά συμπεριφορικά προβλήματα, όπως έλλειψη συγκέντρωσης προσοχής, παρορμητικότητα, υπερβολική και άσκοπη κινητικότητα. Πολλές φορές συνυπάρχει με την δυσλεξία και άλλες μαθησιακές δυσκολίες.
Εκπαίδευση και στήριξη των γονέων:
- Αρχικά, συζητείστε με τους ειδικούς για τις σχέσεις με το παιδί και τυχόν προβλήματα που έχουν προκύψει.
- Αποδεχτείτε, γνωρίστε τη διαταραχή, διότι θα έχει επιτευχθεί η μισή δουλειά!
- Μη φοβάστε την κριτική, ζητήστε βοήθεια και στήριξη από ειδικούς.
- Συνεργαστείτε με τους ειδικούς, αποδεχτείτε τις συμβουλές του.
- Εφαρμόστε τις τεχνικές διαχείρισης συμπεριφοράς σε όλα τα κοινωνικά πλαίσια.
- Να συμμετέχετε σε ομαδικά προγράμματα εκπαίδευσης. Πολλές φορές, το να μοιραζόμαστε μαζί με άλλους το πρόβλημά μας, βοηθάει περισσότερο.
- Τηρήστε και εφαρμόστε κανόνες σε μορφή «συμβολαίου» με το παιδί και φροντίστε να του επισημαίνετε τις αμοιβές και τις ποινές.
- Να είστε θετικοί και να έχετε υπομονή! Μπορεί η διόρθωση της συμπεριφοράς να πάρει χρόνο. Να είστε, όμως, σταθεροί στον στόχο σας και στην συμπεριφορά που θέλετε να επιτύχετε.
- Μην απελπίζεστε, αν δεν πάει κάτι καλά. Δώστε χρόνο στο παιδί και στον εαυτό σας.
Μην ξεχνάτε να είστε θετικοί, σταθεροί και συνεπείς!
Συμβουλές σε εκπαιδευτικούς για την διαχείριση της τάξης:
- Γνωρίστε την ΔΕΠ-Υ και αποδεχτείτε την. Αποδεχτείτε το ίδιο το παιδί και μην το αποκλείεται από την μαθησιακή διαδικασία.
- Προετοιμάστε το μάθημά σας ώστε να κατανοεί ο μαθητής τα στάδια και τους σκοπούς του κάθε μαθήματος.
- Τοποθετήστε τον μαθητή κοντά σας ώστε να ελέγχετε και να ενισχύετε την επιθυμητή συμπεριφορά.
- Γράψτε Συμβόλαιο Τιμής με τον μαθητή με αμοιβές και ποινές. Υπενθυμίζετε πάντα τους κανόνες.
- Συνεργαστείτε με τον μαθητή, αναθέστε του αρμοδιότητες, κάντε τον βοηθό της τάξης ώστε να του αυξήσετε τα κίνητρα για μάθηση και συμμετοχή.
- Κάντε υπομονή και δώστε χρόνο στον εαυτό σας και στον μαθητή.
- Η ”παρατήρηση” πρέπει να γίνεται με ύφος αυστηρό, σταθερό αλλά που να κρύβει ενδιαφέρον προς τον μαθητή και όχι αποθαρρυντικό. Σκοπός είναι να ενισχύουμε θετικές συμπεριφορές και όχι να αποπαίρνουμε το μαθητή.
- Να είστε φιλικοί και να ενισχύετε την ομαδοσυνεργατική μάθηση. Εμπλέκετε, λοιπόν, στην διαδικασία και τους άλλους μαθητές και δουλεύετε ως ομάδα.
- Να καλλιεργείτε ένα κλίμα φιλικό και θετικό στην τάξη.
- Να συνεργάζεστε με τους γονείς και τους ειδικούς.
- Εμπλουτίστε το μάθημά σας με ποικίλες δραστηριότητες με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων που να προσελκύσουν το ενδιαφέρον και την προσοχή του μαθητή.
Μην ξεχνάτε να δημιουργείτε ένα θετικό, φιλικό περιβάλλον και να καλλιεργείτε θετική στάση των συνομηλίκων μαθητών απέναντι στον συμμαθητή τους!
Σύνταξη και επιμέλεια: Αναστασία Πάνου