Τετάρτη , 27 Μαΐου 2020
Αρχική / Υγεία / Ευ Ζην / Υπερτροφές: Ποιες αξίζει να προσθέσετε στην διατροφή σας
Οι υπερτροφές ή αλλιώς superfoods είναι τρόφιμα με ποικίλα συμπυκνωμένα θρεπτικά συστατικά. Οι συγκεκριμένες τροφές έχουν την ιδιότητα περιέχουν σε συμπτυγμένη μορφή, πολυάριθμες ευεργετικές ουσίες, όπως είναι οι βιταμίνες, τα ω-3 λιπαρά οξέα, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Υπερτροφές: Ποιες αξίζει να προσθέσετε στην διατροφή σας

PenΟι υπερτροφές ή αλλιώς superfoods είναι τρόφιμα με ποικίλα συμπυκνωμένα θρεπτικά συστατικά. Οι συγκεκριμένες τροφές έχουν την ιδιότητα περιέχουν σε συμπτυγμένη μορφή, πολυάριθμες ευεργετικές ουσίες, όπως είναι οι βιταμίνες, τα ω-3 λιπαρά οξέα, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Έτσι, με την καθημερινή πρόσληψή τους, ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει μακροπρόθεσμα μία καλή άμυνα, ενάντια σε διάφορες παθήσεις και να πετύχει τη διαφύλαξη της υγείας και ευεξίας του. Τα περισσότερα superfoods είναι φυτικά τρόφιμα με κάποιες μικρές εξαιρέσεις.

Ας αναλύσουμε κάποιες κατηγορίες:

Ξηροί καρποί

Είναι εξαιρετικές πηγές μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, βιταμίνης Ε, φυτικών ινών, μαγνησίου, φώσφορο. Προστατεύουν από καρδιαγγειακά νοσήματα και κάποιες μορφές καρκίνου, καθώς επίσης προσφέρουν εύκολα κορεσμό στο σώμα. Οι ξηροί καρποί, είναι μια τροφή που ρυθμίζει σωστά την μεταβολική διαδικασία και προσδίδει μεγάλη ποσότητα ενέργειας στον οργανισμό. Ειδικά, τα αμύγδαλα έχουν τη μεγαλύτερη συγκέντρωση σε θρεπτικά συστατικά από όλους τους ξηρούς καρπούς.

Δημητριακά και προϊόντα ολικής άλεσης

Τροφές όπως: η βρώμη, η κινόα και άλλα προϊόντα ολικής, αποτελούν μία κατηγορία τροφών με πληθώρα θρεπτικών συστατικών όπως είναι: τα διάφορα είδη πρωτεϊνών, οι σύνθετοι υδατάνθρακες , οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και το φολικό οξύ. Βασική τους πηγή είναι οι φυτικές ίνες και γι’ αυτό το λόγο βοηθούν στη σωστή λειτουργία του εντέρου. Επίσης, περιέχουν υψηλά επίπεδα ασβεστίου, καλίου, ψευδαργύρου και μαγνησίου. Έχει αποδειχθεί ότι βοηθούν στην πρόληψη καρδιαγγειακών προβλημάτων αλλά και στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα.

Πράσινα φυλλώδη λαχανικά

Σε αυτή την κατηγορία, ανήκουν πολλά λαχανικά μεταξύ των οποίων τα ραδίκια, το σπανάκι, το λάχανο, η ρόκα και το μαρούλι. Όλα τα παραπάνω περιέχουν ένα συνδυασμό βιταμινών (Κ, C, E, σύμπλεγμα Β) και ιχνοστοιχείων (σίδηρος, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο) και χάρη σε αυτά επιτυγχάνεται η σωστή ενυδάτωση, η καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, η προστασία στην υγεία των οστών και  ενισχύονται η μνήμη και η ευεξία.

Σπόροι Chia

Τον τελευταίο καιρό, το συγκεκριμένο είδος τροφής έχει αποκτήσει μεγάλη απήχηση από το καταναλωτικό κοινό. Η αιτία οφείλεται στο σύνολο των θρεπτικών συστατικών που εμπεριέχονται και προάγουν την υγεία, όπως είναι οι αντιοξειδωτικές ουσίες, τα ω-3 λιπαρά οξέα, τα αμινοξέα και οι φυτικές ίνες. Επιπλέον, μειώνουν τα επίπεδα της κακής χοληστερόλης, την όρεξη με αποτέλεσμα την απώλεια βάρους και ενισχύουν την εγκεφαλική λειτουργία. Μπορούν να προστεθούν στο φαγητό, όπως επίσης περιλαμβάνονται και σε ροφήματα που έχουν σαν κύριο συστατικό, τους σπόρους αυτούς.

Ρόδι

Περιέχει μεγάλες ποσότητες βιταμινών C, A, E, K και συμπλέγματος B. Είναι επίσης πλούσιο σε κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, ψευδάργυρο. Ο βασικότερος λόγος που το ρόδι θεωρείται υπερτροφή είναι που βοηθά στην καταπολέμηση παθήσεων, όπως το μεταβολικό σύνδρομο, οι γαστρεντερικές διαταραχές, η πτώση του ανοσοποιητικού και κάποιους τύπους καρκίνου. Έχει αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτική δράση. Πέρα από την κατανάλωσή του στο φαγητό σε στερεά μορφή, είναι ωφέλιμο να καταναλώνεται και σε υγρή μορφή (χυμός).

 Κράνα

Τα κράνα ήταν από την αρχαιότητα γνωστά για την ενίσχυση στη λειτουργία του κυκλοφορικού και του ανοσοποιητικού. Περιέχουν μεγάλες ποσότητες  σιδήρου, καλίου, βιταμινών A και B, τανινών και ανθοκυανινών, ουσιών που θεωρούνται αντιοξειδωτικές. Άλλη μία σημαντική τους ιδιότητα είναι η σωστή ρύθμιση του πεπτικού συστήματος. Συνήθως καταναλώνονται αποξηραμένα, αλλά μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στην παρασκευή λικέρ ή μαρμελάδας.

Μούρα και Βατόμουρα

Τα φρούτα αυτά αποτελούν ισχυρά αντιοξειδωτικά και ενισχύουν την υγιή ανάπτυξη των οστών και βελτιώνουν  τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Ενισχύουν την υγεία του εγκεφάλου καθώς επίσης  βοηθούν στην καλύτερη αντιμετώπιση χρόνιων ασθενειών λόγω των υψηλών συγκεντρώσεων σε βιταμίνες C και Ε.

Κάπαρη

Θεωρείται εξαιρετικά ωφέλιμη για την καταπολέμηση αναπνευστικών και εντερικών δυσλειτουργιών. Μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση οιδημάτων, καθώς έχει την ιδιότητα να μειώνει την παραγωγή φλεγμονής. Ακόμη, έχει αντιαλλεργική δράση, χάρη στις μεγάλες συγκεντρώσεις φλαβονοειδών. Περιέχει υψηλές ποσότητες σιδήρου, ασβεστίου, βιταμινών Α και Κ, φολικού οξέος και ω-3 λιπαρών. Η χρήση της στο φαγητό μπορεί να είναι καθημερινή όπως για παράδειγμα στις σαλάτες.

 Κρόκος Κοζάνης

Το «ελληνικό σαφράν», όπως αποκαλείται αυτή η υπερτροφή, περιέχει κροκίνη, ένα συστατικό που ανήκει στην κατηγορία των καροτενοειδών και σύμφωνα με μελέτες μπορεί να δράσει ενάντια στον πολλαπλασιασμό λευχαιμικών κυττάρων και σε άλλες μορφές καρκίνου (π.χ. παχέος εντέρου,  μαστού). Ωφέλιμη είναι και η χρήση του για τον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης και την ενίσχυση της μνήμης. Περιέχει ικανοποιητικές ποσότητες βιταμίνης Β12 και C, σιδήρου, καλίου και μαγνησίου. Είναι πολύ δημοφιλής η χρήση του στην παρασκευή βιολογικών ροφημάτων.

Λιπαρά ψάρια και αυγοτάραχο

Λιπαρά ψάρια θεωρούνται ο σολομός, η τσιπούρα, οι σαρδέλες και είναι πλούσια σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά, καθώς επίσης και σε ω-3 λιπαρά οξέα. Αυτός είναι και ο λόγος που είναι γνωστά για την αντιθρομβωτική τους δράση, αλλά και για την ενίσχυση της εγκεφαλικής λειτουργίας που παρέχουν. Επιπλέον, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και φυσικά βοηθούν στη διαύγεια του νου. Μπορούν ακόμη να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση καρδιαγγειακών παθήσεων και δυσλιπιδαιμιών. Συγκεκριμένα, το αυγοτάραχο (αλλιώς ονομάζεται και «χαβιάρι της Ελλάδας») θεωρείται η πιο ενισχυμένη τροφή με όλα τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά.

Αλόη

Το φυτό αυτό έχει πολυάριθμες θεραπευτικές ιδιότητες και για πολλούς καλείται «φυτό της αθανασίας». Περιέχει βιταμίνες και ιχνοστοιχεία, αμινοξέα και ενεργά ένζυμα που αυξάνουν τον μεταβολικό ρυθμό. Χρησιμοποιείται πόσιμη σε ροφήματα και μπορεί να διευκολύνει την αντιμετώπιση:

  • της παχυσαρκίας,
  • του διαβήτη τύπου 2,
  • του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου και
  • των καρδιαγγειακών ασθενειών.

Συνεπώς, οι υπερτροφές είναι πολύ ωφέλιμες για τον ανθρώπινο οργανισμό, γι’ αυτό θα ήταν καλό να τις συμπεριλάβουμε στο καθημερινό διατροφικό μας πλάνο. Η συχνή τους κατανάλωση προάγει την καλή υγεία, μιας που τα «superfoods» μας προστατεύουν από πολυάριθμες ασθένειες και συμβάλουν δραστικά στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας.

Αν βρήκατε το άρθρο μου ενδιαφέρον, μοιραστείτε το με τους ανθρώπους που νοιάζεστε ώστε να τους βοηθήσετε να εισάγουν στην διατροφή τους κάποιες από τις παραπάνω υπερτροφές που θα τους βοηθήσουν να έχουν μια καλύτερη υγεία.

 

Σύνταξη: Αλεξάνδρα Χούνου

Επιμέλεια: Νάνσυ Αβραμοπούλου

Like us on Facebook & follow us on Instagram

Περί Αλεξάνδρα Χούνου

Αλεξάνδρα Χούνου
Ονομάζομαι Αλεξάνδρα Χούνου . Αποφοίτησα από το τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας του Α.Τ.Ε.Ι.Θ. Ασχολούμαι με τη γυμναστική και το χορό. Ταξιδεύω συχνά και μου αρέσει να μαθαίνω ξένες γλώσσες. Αφορμή κι αιτία στην επιλογή και την αγάπη που ανέπτυξα γι'αυτή την επιστήμη στάθηκε ένα ρητό του Ιπποκράτη που ανέφερε ότι τα τρόφιμα είναι τα καλύτερα φάρμακα. Πράγματι είναι φάρμακα σώματος αλλά και ψυχής γιατί το να τρως σωστά είναι δείγμα αυτοσεβασμού. Είναι χαρά μου, λοιπόν, όλα όσα έχω διδαχτεί και εφαρμόσει να τα μοιραστώ μαζί σας μέσα από το Nancy's Blog

Δείτε Επίσης

Διαλειμματική νηστεία 16: 8: Μάθε αν είναι για σένα και τί πρέπει να προσέξεις

Διαλειμματική νηστεία 16:8 : Μάθε αν είναι για σένα και τί πρέπει να προσέξεις

Οι διαλειμματικές δίαιτες έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον πολλών επιστημόνων, καθώς σε διάφορες πρόσφατες μελέτες που …