Τα κατορθώματα δεν σταματούν εκεί, αφού συμμετείχε σε ορχήστρα νέων της Αθήνας, έχοντας στο ενεργητικό της πολλές συναυλίες εντός και εκτός συνόρων. Διακατέχεται από περίσσια εμβρίθεια σε οτιδήποτε το καλλιτεχνικό, ασχολούμενη με την ζωγραφική και τον χορό. Ύψιστος αλλά όχι και τελικός της στόχος είναι η μαεστρία και όλα τα διαπιστευτήρια προμηνύουν πως θα τα καταφέρει.
Πότε ήρθες για πρώτη φορά σε επαφή με την μουσική;
«Η πρώτη μου επαφή με την μουσική είναι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, άλλωστε κάθε παιδί έχει μουσική αντίληψη από πολύ μικρή ηλικία, εγώ είχα ένα λόγο παραπάνω αφού μεγάλωσα μέσα σε μία μουσική οικογένεια, με την αδερφή μου που έπαιζε πιάνο και τον αδερφό μου που έπαιζε μπουζούκι. Είμαστε 3 τελείως διαφορετικές μουσικές προσωπικότητες αλλά κάπου στη μέση τα βρίσκουμε. Έδειξα τον ενθουσιασμό μου για το πιάνο στα 6 μου χρόνια και ξεκίνησα 8 χρονών με μαθήματα από την αδερφή μου και έπειτα σε ωδείο. Παράλληλα ήμουν για χρόνια σε χορωδία και έκανα κλασική μονωδία. Κάπως έτσι ξεκίνησε το μαγικό μου ταξίδι στη μουσική…»
Πως και επέλεξες να ασχοληθείς με το βιολοντσέλο και το πιάνο και όχι με κάποιο άλλο μουσικό όργανο;
«Επέλεξα να ασχοληθώ με το βιολοντσέλο και το πιάνο γιατί είναι τα δύο πιο αγαπημένα μου μουσικά όργανα και θεωρώ πως ο ήχος τους έχει το κάτι ξεχωριστό να δώσει τόσο το πιάνο ως πολυφωνικό όργανο με άπειρη γκάμα φοβερών έργων, όσο και το βιολοντσέλο ως έγχορδο που αγγίζει την ανθρώπινη ψυχή. Ξεχώρισα το βιολοντσέλο γιατί με αγγίζει και με εκφράζει, είναι πιο σπάνιο, έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας και με εξίταρε. Αγαπώ το πιάνο και είμαι ερωτευμένη με το τσέλο, δεν ξέρω αν κάλυψα πλήρως την ερώτηση.»
Με ποια κριτήρια επιλέγει ένας μουσικός το όργανο στο οποίο θα εντρυφήσει;
«Θεωρώ πως η επιλογή του μουσικού οργάνου γίνετε από μικρή ηλικία όπως και στη συνέχεια θα πρέπει να γίνετε η εντρύφησή του, και είναι κάτι το οποίο αρκεί μόνο το άκουσμά του και η «πολιτική» του. Ένα μικρό παιδί αν το αφήσουμε σε ένα μουσικό σύνολο, από τα πρώτα 10’ λεπτά θα έχει στρέψει το βλέμμα του σε ένα μουσικό όργανο το οποίο θα το έχει «αγγίξει» , θα του έχει κάνει εντύπωση ο ήχος του περισσότερο από κάθε άλλο.
Σημαντικό ρόλο παίζει και η οικογένεια σε αυτό που πρέπει να βοηθάει τα παιδιά και να τα στηρίζει σε κάθε τους επιλογή και απόφαση. Το ότι ένα παιδί ξεκινά με πιάνο π.χ. δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να κάνει ένα άλλο μουσικό όργανο παράλληλα ή να επιλέξει γενικά άλλο μουσικό όργανο. Θεωρώ όμως το πιάνο βασιλιά των οργάνων και σίγουρα το βασικότερο από όλα. Κάθε παιδί που θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με την κλασική μουσική ξεκινά από το πιάνο.»
Τι σημαίνει για εσένα το βιολοντσέλο;
«Αχ μεγάλη ερώτηση, μικρή απάντηση. Για εμένα το βιολοντσέλο είναι ο τρόπος ζωής και έκφρασής μου, είναι φυσικά το αγαπημένο μου μουσικό όργανο, το άκουσμά του ξυπνάει άπειρα συναισθήματα , και ως ένας πολύ συναισθηματικός άνθρωπος που είμαι , μου ταιριάζει απόλυτα. Όπως έχω ξαναπεί στο παρελθόν αν ο έρωτας είχε ήχο θα ήταν αυτός του βιολοντσέλου. Το τσέλο για εμένα είναι η παρέα μου, η δουλειά μου, η διασκέδασή μου, η θαλπωρή μου. Έχω ένα πρόβλημα ; Παίζω τσέλο και το ξεχνώ!»
Πότε αποφάσισες πως αυτό που θες να κάνεις στη ζωή σου, είναι να ασχοληθείς με την μουσική;
«Από μικρή όπως κάθε παιδί έλεγα διάφορα επαγγέλματα. Άλλαζα συνεχώς και σε τακτά διαστήματα διότι από μικρή έκανα μουσική, ζωγραφική και 10 χρόνια ενόργανη γυμναστική, πράγμα το οποίο, μου άρεσαν όλα αλλά έπρεπε να αφοσιωθώ ολοκληρωτικά σε ένα. Η επιλογή δεν ήταν τόσο δύσκολη όσο νόμιζα , ξεκάθαρα ήταν η μουσική. Επίσημα από 12 χρονών δήλωσα την επιθυμία μου να γίνω μαέστρος.
Όλοι ξαφνιάστηκαν και αναρωτήθηκαν φυσικά πως ένα μικρό παιδί έχει μία τέτοια επιθυμία. Τελικά δεν ήταν παιδικό όνειρο, είναι πραγματική επιθυμία και είναι ο λόγος που συνεχίζω τα θεωρητικά μου σε ένα πολύ καλό επίπεδο έτσι ώστε να καταφέρω να κάνω μελλοντικά μαθήματα διεύθυνση χορωδίας και έπειτα ορχήστρας. Με δουλειά και πειθαρχία όλα τα καταφέρνουμε, αν και υπήρχαν τα άτομα του ίδιου χώρου που αντί να ενθαρρύνουν τα παιδιά, τα αποθαρρύνουν. Φυσικά όμως υπάρχουν και οι δάσκαλοι, όπως είχα και εγώ και νιώθω πολύ τυχερή γι’ αυτό, που σου δίνουν όλες τους τις γνώσεις και όχι μόνο, πιστεύουν στο κάθε παιδί και το στηρίζουν να πετύχει ακόμα και τον πιο δύσκολο και «τρελό» στόχο, όπως αυτός της μαεστρίας.»
Υπάρχει κάποιος που θαυμάζεις μουσικά;
«Είμαι μεγάλη θαυμάστρια του Μάνου Χατζιδάκι από Έλληνες μουσικούς και συνθέτες, από πολύ μικρή. Θαυμάζω άπειρα την καθηγήτριά μου, όπου με έφτασε μέχρι και το πτυχίο αρμονίας, τον καθηγητή μου στην αντίστιξη όπου σπουδάζω τώρα και φυσικά τον καθηγητή μου στο τσέλο που τον θεωρώ και είναι κορυφή. Φυσικά είναι πολλοί οι μουσικοί που θαυμάζω, ανάμεσα σε αυτούς οι τσελίστες ο Pablo Casals, ο Yo yo ma και ο Hauser που δεν μπορεί κανείς να αναιρέσει το ταλέντο τους, παρά μόνο να τους θαυμάσει και να τους απολαύσει. Θαυμάζω πολλούς συνθέτες, πιανίστες και μαέστρους ανάμεσα σε αυτούς Arthur Rubinstein και Leonard Bernstein.»
Υπάρχει κάποιο κομμάτι που απολαμβάνεις περισσότερο να παίζεις στο βιολοντσέλο και γιατί;
«Ναι απολαμβάνω να παίζω σουίτες του Bach , με ηρεμούν , μου δίνουν κατά κάποιο τρόπο ότι χρειάζομαι για να συνεχίσω αυτό που κάνω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.»
Πιστεύεις πως η κλασσική μουσική «αργοπεθαίνει» αφού έχουν μειωθεί οι ακροατές της σε σχέση με παλαιότερα;
«Η Κλασσική μουσική ήταν, είναι και θα είναι για λίγους και εκλεκτούς. Είναι κάτι το οποίο το πιστεύω από μικρή ηλικία και κρύβει μια μεγάλη δόση αλήθειας. Θεωρώ πως πάντα είχε ένα μικρό και σημαντικό ακροατήριο το οποίο δεν είναι τόσο μεταβαλλόμενο. Θεωρώ πως τον τελευταίο αιώνα έχει αλλάξει αυτό, εφόσον υπάρχουν άπειρα ωδεία και πολλά παιδιά που σπουδάζουν κλασσική μουσική, αυξάνεται το ακροατήριο και εννοείται το ποιοτικό επίπεδο μιας χώρας και κοινωνίας. Θεωρώ λοιπόν πως δεν αργοπεθαίνει αλλά είναι πάντα εκεί με το ίδιο κοινό και μας ξυπνάει συναισθήματα και μας κάνει καλύτερους.»
Πιστεύεις πως δίνεται η απαραίτητη προσοχή στη μουσική από το εκπαιδευτικό σύστημα;
«Δύσκολη ερώτηση, γιατί είναι πολύ γενική. Η Ελλάδα θεωρώ πως πάσχει πολύ από τέχνες και ειδικά στην μουσική εκπαίδευση. Δεν έχει αρχικά τις κατάλληλες υποδομές και σχολές για κάτι τέτοιο. Δυστυχώς προηγούνται πρώτα άλλα θέματα που πρέπει να λυθούν για να φτάσουμε σε ένα σημείο να μιλήσουμε για το επίπεδο μουσικής μόρφωσης και εκπαίδευσης. Σίγουρα όμως σε σχέση με άλλες χώρες, Ευρωπαϊκές και μη, είμαστε πολύ πίσω και πολύ πιο αμαθείς.»
Πως γίνεται κάποιος μαέστρος;
«Ωραία ερώτηση. Νομίζω ούτε κάποιος που είναι ήδη μαέστρος μπορεί να απαντήσει σε αυτό, αλλά θα πω πως χρειάζεται άπειρη αγάπη για τη διεύθυνση ενός μουσικού συνόλου, άπειρες γνώσεις και έναν πολύ μορφωμένο, πειθαρχημένο και ευγενικό χαρακτήρα. Δεν συνηθίζω να λέω σε κάτι που θέλω να κάνω ότι είναι «το όνειρό μου» γιατί είμαι της άποψης «Don’t wish for it, work for it», αλλά για την μαεστρία θα το πω, είναι το όνειρό μου, γιατί τόσο δύσκολο και ιερό το θεωρώ.»
Ποιο είναι για εσένα το πιο αξιομνημόνευτο σημείο στη μέχρι τώρα καριέρα σου;
«Είναι πολλές οι στιγμές που θεωρώ σημαντικές. Αρχικά το πτυχίο μου με άριστα στην Αρμονία, οι επιτυχής εξετάσεις μου και οι συναυλίες, εμπειρίες και ταξίδια που έχω κάνει στο παρελθόν με την χορωδία. Αλλά με στιγματίζουν πιο πολύ τα μέρη και η προσωπική δουλειά που κάνω στα solo video cover με το βιολοντσέλο. Η ανταπόκριση του κόσμου με χαροποιεί ιδιαιτέρως. Τι θα συμβούλευες άτομα μικρότερης ηλικίας ή και μεγαλύτερης, που θέλουν να ασχοληθούν με την μουσική; Η συμβουλή μου γενικά προς όλους τους ανθρώπους που θέλουν να ασχοληθούν με κάτι , ανεξαρτήτως μουσικής, είναι «work for it».
Θεωρώ πως πρέπει να επενδύουμε στην προσωπική μόρφωση και στην αυτοεξέλιξή μας και έπειτα με ότι άλλο μας γεμίζει και αγαπάμε. Τώρα, όσον αφορά τα άτομα μικρότερης ή και μεγαλύτερης ηλικίας που θέλουν να ασχοληθούν με τον καλλιτεχνικό τομέα και ιδιαίτερα με την μουσική, θα συμβούλευα να έχουν επιμονή, υπομονή και πειθαρχία όσον αφορά το προσωπικό διάβασμα. Έπειτα, καθημερινή επένδυση σε ότι επιλέξουν και γερό στομάχι. Ποτέ δεν είναι αργά να ασχοληθούμε με κάτι το οποίο μας γεμίζει , όσο δύσκολο και αδύνατο να μας φαίνεται. Είναι αυτό που μου έλεγαν από μικρή οι δικοί μου και σίγουρα μελλοντικά θα το λέω και εγώ στα παιδιά μου, «Στόχευε στο φεγγάρι έτσι ώστε να βρεθείς κάπου ανάμεσα στα αστέρια».
Ο κορωνoϊός επηρέασε αρνητικά τον κόσμο της τέχνης, προσωπικά εσένα με ποιόν τρόπο σε επηρέασε;
«Ο Κορωνοϊός είναι γεγονός ότι επηρέασε αρνητικά κάθε άνθρωπο , τομέα , δουλειά σε όλες τις χώρες του πλανήτη. Ακόμα περισσότερο θεωρώ τον καλλιτεχνικό τομέα και την εστίαση. Τόσο οικονομικά, όσο και πρακτικά. Εμένα σίγουρα με επηρέασε αλλά δεν το άφησα να με καταβάλλει σε καμία περίπτωση, αν και τον πέρασα νιώθω πιο δυνατή, δεν φοβάμαι και δεν ανησυχώ. Η καραντίνα για εμένα ήταν και είναι μία περίοδος που επένδυσα σε εμένα και στην προσωπική μου αυτοεξέλιξή, γυμνάζομαι καθημερινά, διαβάζω πολύ περισσότερο βιολοντσέλο και αντίστιξη, έκανα μία μεγάλη και θετική αλλαγή στη διατροφή μου και βάζω πιο υψηλούς στόχους προς πραγματοποίηση μετά από όλο αυτό. Έρχονται σύντομα πολλά όμορφα πράγματα.»
Σε έχουμε συνηθίσει να παίζεις σόλο, θα μπορούσαμε να σε δούμε και σε κάποιο μουσικό σύνολο;
«Έχω υπάρξει και σε ορχήστρα Νέων αλλά σίγουρα αυτό που με γεμίζει και είμαι «εγώ», είναι το σόλο, γι’ αυτό και το επέλεξα. Σίγουρα όμως μελλοντικά θα είμαι και σε κάποια ορχήστρα, μου αρέσουν πολύ τα μουσικά σύνολα, και είναι κάτι τελείως διαφορετικό, με εξιτάρει και είναι μία άλλη εμπειρία.»
Με ποια άλλα είδη μουσικής θα ήθελες να πειραματιστείς και γιατί;
«Με την Pop, μου αρέσει και έχει πολλές μορφές, ήδη έχω ξεκινήσει την πορεία μου σε αυτό το είδος με το βιολοντσέλο.»
Έχεις ήδη δημοσιεύσει δύο cover κομμάτια με οπτικοακουστικό υλικό, να περιμένουμε νέα πράγματα σε αυτόν τον τομέα;
«Αυτά ήταν μόνο η αρχή, έρχονται πολλά δημιουργικά, μουσικά και όμορφα πράγματα ανάμεσα σε αυτά και νέα Cover με το βιολοντσέλο.»
Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σου;
«Οι επόμενοι σίγουροι στόχοι μου είναι το πτυχίο Αντίστιξης το καλοκαίρι, οι εξετάσεις μου στο βιολοντσέλο και το επαγγελματικό μου υλικό που έρχεται στο προσωπικό μου κανάλι στο Youtube. Έρχονται σύντομα πολλά όμορφα πράγματα, stay tuned…»
Το Nancy’s Blog αλλά και εγώ προσωπικά σε ευχαριστούμε για την συνέντευξη που μας παραχώρησες και σου ευχόμαστε επιτυχία με το πτυχίο αντίστιξης και το Youtube!
Συνέντευξη, Σύνταξη & Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Γκούτης