Τρίτη , Ιανουάριος 22 2019
Αρχική / Εκπαίδευση / Μνημονικές τεχνικές για να θυμούνται τα παιδιά τα μαθήματα τους.
Μνημονικές τεχνικές για τους μαθητές.

Μνημονικές τεχνικές για να θυμούνται τα παιδιά τα μαθήματα τους.

Pen

   Μνημονικές, ονομάζονται οι τεχνικές ή οι μέθοδοι που χρησιμοποιούμε με σκοπό να βοηθήσουμε κάποιον -στην συγκεκριμένη περίπτωση τους μαθητές- να θυμούνται τα μαθήματα τους. Ο εγκέφαλος κατά κόρoν λειτουργεί βάση συνειρμών αλλά και γνωστικών κυκλωμάτων- διασυνδέσεων. Δηλαδή, συνδέει έννοιες μεταξύ τους και με το κατάλληλο ερέθισμα τα ανακαλεί.

  Θέλοντας λοιπόν να βοηθήσω γονείς και εκπαιδευτικούς που δυσκολεύονται με αυτό το θέμα θα παραθέσω κάποιες μνημονικές τεχνικές:

  • Εννοιολογικά δέντρα– Εννοιολογικά πλάνα: μικρά σχεδιαγράμματα με έννοιες αλληλένδετες μεταξύ τους. Για παράδειγμα όταν δουλεύουμε το λεξιλόγιο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την τεχνική για τις συνώνυμες λέξεις.

  • Μικροί τίτλοι ή ερωτήσεις στις παραγράφους: τα παιδιά συχνά δυσκολεύονται να θυμηθούν τι λέει η κάθε παράγραφος π.χ. στο μάθημα της Ιστορίας. Οι μικροί τίτλοι (ή αλλιώς πλαγιότιτλοι) που θα έχουν προκύψει από τους μαθητές έπειτα από συζήτηση, τα βοηθάει αρκετά να ανακαλέσουν το περιεχόμενο της αντίστοιχης παραγράφου.

  • Δημιουργία μιας μικρής ιστορίας: με εύκολο τρόπο δημιουργούμε μικρές ιστορίες π.χ. με τις λέξεις που έχει ο μαθητής για ορθογραφία.

  • Δημιουργία εικόνων: προσπαθούμε να δημιουργήσουμε εικόνες στους μαθητές με σκοπό τον συνειρμό με αυτό που έχουν να μάθουν.

  • Σχεδιάγραμμα: αυτή είναι μια τεχνική που έχει δημιουργήσει διχασμό. Αρκετοί πιστεύουν ότι έτσι κάνουμε πιο φτωχό το λεξιλόγιο των μαθητών και άλλοι πως βοηθάει αρκετά στην ανάκληση των εννοιών. Εγώ θα τολμήσω να πω πως συμφωνώ με την δεύτερη άποψη, διότι μέσω του σχεδιαγράμματος, πχ. στο μάθημα της Ιστορίας, όπου είναι ο βασικός σκελετός του μαθήματος, το εμπλουτίζεις σιγά σιγά με νέα στοιχεία που δεν αναγράφονται στο σχεδιάγραμμα και έτσι είναι σε θέση να τα θυμούνται.Το σχεδιάγραμμα βέβαια δεν είναι η εύκολη λύση, το δώσαμε και τελειώσαμε. Θέλει και αντίστοιχο χειρισμό. Μόνο με σωστή δουλεία γίνεται εργαλείο στα χέρια μαθητών και εκπαιδευτικών και το μάθημα δεν φαντάζει πια βουνό.

  • Τραγουδάκια: δημιουργήστε τραγουδάκια με την αλφαβήτα ή την προπαίδεια. Βοηθάει αρκετά ιδιαίτερα τους μαθητές που δυσκολεύονται. Η μάθηση γίνεται πιοευχάριστη διαδικασία.

  • Χτυπάμε παλαμάκια: αυτή η διαδικασία βοηθάει επίσης στις μικρότερες τάξεις όταν οι μαθητές μαθαίνουν τα φωνήματα ή τον συλλαβισμό.

  • Λέξεις κλειδιά:υπογραμμίστε, κυκλώστε, χρωματίστε τις λέξεις κλειδιά. Αυτές θα είναι που θα δημιουργήσουν στον «δρόμο» της ανάκλησης από την μνήμη των παιδιών.

  Σίγουρα κάθε εκπαιδευτικός που ενδιαφέρεται και αναζητά συνέχεια νέες μεθόδους διδασκαλίας -και δεν μένει στην στείρα αυστηρή, παραδοσιακή μέθοδο- θα έχει εντοπίσει κι άλλες τεχνικές που να βοηθούν τους μαθητές. Ωστόσο εγώ προτείνω αυτές που έχω δοκιμάσει και πιστεύω πώς θα σας βοηθήσουν.

Περιμένω τις ιδέες σας βέβαια…

Σύνταξη: Λάλου Σπυριδούλα, Εκπαιδευτικός

Αναδημοσίευση:Teacher’s Blog

Follow & Like: Nancy’s Blog @nancysblogspot

Περί Σπυριδούλα- Μαρία Λάλου

Σπυριδούλα- Μαρία Λάλου
Είμαι η Σπυριδούλα Μαρία Λάλου και έχω επιλέξει το ομορφότερο επάγγελμα, Παιδαγωγός. Υποστηρίζω πως είναι το ομορφότερο, διότι λατρεύω τα παιδιά για τον αυθορμητισμό τους, τις γλυκές τους σκέψεις και τις χωρίς φόβο εκφράσεις τους. Η συγγραφή είναι το χόμπι μου. Με βοηθάει να εκφράζω τις σκέψεις, τις ιδέες και τα πιστεύω μου. Γι’ αυτό δημιούργησα και το δικό μου Blog, βέβαια δεν θα έχανα ποτέ την ευκαιρία να συνεργαστώ με το Nancy’s Blog, ένα site που μου έδειξε αμέσως την εμπιστοσύνη και την αγάπη του. Ευχαριστώ Nancy’s Blog!!!

Δείτε Επίσης

Παιδί και καλοσύνη

Να διδάξετε στα παιδιά την πραγματική ευτυχία και την καλοσύνη!

Πως να κάνεις ένα παιδί ευτυχισμένο, αν δεν του δείξει την αληθινή ευτυχία; Πως να …